Wymiana rozrządu to czynność, którą trzeba wykonywać regularnie w każdy pojeździe z silnikiem spalinowym. Zazwyczaj rozrząd wymienia się po przejechaniu 100-120 tysięcy kilometrów, jednak niektórzy producenci zalecają, by wymiany dokonać już po przejechaniu 70 tysięcy kilometrów. Ewentualna awaria rozrządu może bowiem prowadzić do poważnych konsekwencji dla silnika, a co za tym idzie wysokich kosztów. Wiele osób decyduje się na wymianę samego paska rozrządu, jednak coraz częściej – w celu minimalizacji ryzyka awarii – wymienia się cały zestaw rozrządu.
Jak działa rozrząd
Rozrząd to bardzo istotny element silnika spalinowego, który występuje w każdym samochodzie. Jego zadaniem jest synchronizacja otwarcia i zamknięcia zaworów z położeniem tłoka. Prowadzi to do odpowiedniego doprowadzenia mieszanki paliwowo-powietrznej i odprowadzenie produktów spalania. Dodatkowym zadaniem rozrządu jest napędzanie pompy oleju czy wałków wyrównawczych. W przypadku awarii rozrządu dochodzi do obniżenia sprawności silnika, a nawet do jego uszkodzenia.
Zestaw rozrządu silnika
Elementy rozrządu, które zamierzamy zamontować w samochodzie powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła. Wymiana rozrządu na chińskie zamienniki może bowiem przynieść więcej szkody niż korzyści. Firma Mehenker to polski producent zestawów rozrządu, które opierają się na autorskich rozwiązaniach oraz elementach od renomowanych producentów. Firma oferuje zestaw rozrządu do BMW, Audi, Mercedes, Seat, Skoda czy VW.